فوائد القرنفل واضراره وهل يساعد بعلاج مرض السكر

فوائد القرنفل واضراره وهل يساعد بعلاج مرض السكر

0 التقيمات

•سبع فوائد للقرنفل وثلاثة اضرار 

فلو جبنا ملعقه صغيره من القرنفل تحتوي على اثنين جرام فقط من القرنفل بنلاقي انها بتمدنا بست سعرات حراريه فقط وفيها واحد جرام كربوهيدرات وواحد جرام الياف  فتخيلوا ان الملعقه الصغيره من القرنفل اليوم للمنجنيز اللي هو احد المكونات الرئيسيه للعظام وبيحمي من هشاشه العظام كمان القرنفل الغني بالمواد المضاده للاكسده واخص بالذكر ماده الاوجينول اللي وجدوا انها اقوى من فيتامين هاء بخمس اضعاف وطبعا القرنفل في الفيتامينات ومعادن اخرى ولكن نسبتهم طويله جدا لاننا بنستهلك بكميات صغيره فلذلك هو ليس خيار مثالي لتعويض نقص الفيتامينات والمعادن.  

•√ اول فائده للقرنفل.

مفيد لصحه الفم واللثه وذا بسبب انه بيحتوي على مواد مضاده للبكتيريا فبتقضي على بعض انواع بكتيريا الفم ده غير انه بيساعد في علاج التهابات اللثه لذلك شركة الادويه بتحطو في معاجين الاسنان.

•√ ثاني فائده للقرنفل.

مسكن لاألم الاسنان فلو رحتو الصيدليه وطلبتم من الصيدلي علبه زيت قرنفل شوفوا مفعوله الساحر في تحسين الم الاسنان

•√ ثالث فائدة للقرنفل.

مفيد لصحة الكبد القرنفل مفيد في حالات الكبد الدهني وبيحمي ايضا من تشمع الكبد ولكن هنعرف في الاضرار انه برضه خطر على الكبد بالاخص في الاطفال 

•√ رابع فائدة للقرنفل.

مفيد لمرضى السكر فالقرنفل بيساعد على افراز هرمون الانسولين وبالتالي هيساعد على تقليل مستوى السكر في الدم.

•√ خامس فائدة للقرنفل.

مفيد لصحة العظام والحمايه من هشاشه العظام فزي ما ذكرت قبل كده ان ملعقه صغيره من القرنفل بتمدنا ب 30%100 من احتياجنا اليومي العنصر المنجنيز اللي هو احد المكونات الرئيسيه للعظام فاهمته لا تقل عن الكالسيوم وفيتامين د.

•√ سادس فائدة للقرنفل.

 بيساعد في علاج قرحه المعده وده بسبب ان القرنفل بيزود من الغطاء المخاطي اللي بيحيط جدار المعده.

•√ سابع فائدة للقرنفل.

 من الممكن انه بيحمي من بعض انواع السرطان وبالاخص سرطان المعده والقولون وسرطان الثدي وده بسبب احتوائه على مواد قويه جدا تعمل كمضاد للاكسده وبخص بالذكر ماده الاوجينول وبالتالي هيقضي على الجذور الحره اللي هي احد اسباب الاصابه بمرض السرطان.

______________________________________________

سوأل هل بيساعد على تقلي مرض السكري

الجواب؟نعم

______________________________________________

اهم ثلاثة أضرار للقرنفل

•√ اول ضرر للقرنفل.

القرنفل من الممكن ان يسبب تهيج وحكه في الجلد والعيون

•√ ثاني ضرر للقرنفل.

 زي ما قلت لكم ان القرنفل مفيد لصحه الكبد ولكن زيت القرنفل خاطر جدا على الاطفال ففي طفل عمره سنتين شرب من خمسه الى عشره ملي من زيت القرنفل ودا تسبب في حدوث فشل في الكبد وطبعا كثير مننا بيبقى عنده زيت القرنفل عشان قلم الاسنان فلذلك لازم نبعده عن الاطفال.

•√ ثالث ضرر للقرنفل.

القرنفل ولكن بكميات كبيره ممكن يسبب نزيف في حاله انك بتاخذ ادويه سيوله واخص بالذكر دواء المورفرين لذلك راجع طبيبك قبل ما تاخذ قرنفل في حاله انك بتاخذ دواء الغرفلين .

______________________________________________

•تنويه اخير

للامانه الطبيه وهي ان فوائد القرنفل من الفائده رقم ثلاثه الى الفائده رقم 7 مثبته فقط على تجارب المعامل والحيوانات اما فاعليتها على البشر فتحتاج الى مزيد من الدراسات والاثباتات 

______________________________________________

•فوائد القرنفل لمرضى السكر

القرنفل لما له من فوائد علاجيه متنوعه فوائد القرنفل للسكري يفضل ان يكون القرنفل مع الاطعمه والاعشاب التي على مريض السكري ان يهتم بها لفائدتها العظيمه التي تتمثل في تنظيم معدلات السكر في الدم الى جانب قدرته في اعطاء الجسم  النشاط والحيويه بفضل احتياج على المعادن المختلفه كالحديد والفسفور والبوتاسيوم الملكنيز تبين للقرنفل خصائص فعاله في تنظيم الانسولين  وخفيض سكر البلكوز  والكلسترول الضار والدهون الثلاثيه عند مرض السكر من نوع الثاني 

•√ طريقه استعمال القرنفل للسكري

نغلي كوب كبير من الماء  ونضيف إليه القليل من حبات القرنفل ونتركه منقوع 10 دقائق ثم نشربه بعد وجبات الثلاثيتي دون تحليه 

______________________________________________

اتمنى الاستفاده لكم انشاء الله تابعوني لترو المزيد من فوائد الجسم وشكراً.

 

 

التعليقات ( 0 )
الرجاء تسجيل الدخول لتتمكن من التعليق
مقال بواسطة

المقالات

4

متابعين

5

متابعهم

1

مقالات مشابة